מדריך מקיף לנסיעה ברכבת
-
המעלות בנסיעה ברכבת:
-
מחיר
על פי רוב המחיר לנסיעה ברכב (אפי' בקבוצה גדולה) יותר יקר (ואפי' פי כמה) מהנסיעה ברכבת, גם אם תסעו במונית מנמל התעופה ועד הגבול, ומתחנת הרכבת בעיר הסמוכה לאומן עד אומן, עדיין המחיר יהיה בדרך כלל פחות מחצי מאשר מחיר הנסיעה ברכב. -
נוחות
הרבה יותר נח לעלות על המונית בשדה, ולהמשיך ברצף עד אומן, אבל בזמן הנסיעה עצמה, ברכבת, יש מרחב, נמצאים סמוך לתיקים, שהרבה פעמים זה יותר נח מישיבה ברכב מעל 10 שעות.
וזה לפני הרכבות הנוחות יותר (לרב לא באוקראינה) עם כסאות נוחים, שולחן, וכו'. או קרונות השינה עם מיטה לישון - בעיקר באוקראינה.
יש לציין שכשם שאין פרצופיהם שווים כך גם אין דעותיהם שוות, ואצל כל אחד המדד מה יותר נח אחרת, בנסיעה ברכבת יש נוחות נסיעה ורוגע להרבה מאד (ואולי אפי' לרובם של ה)אנשים לעומת נסיעה ברכב, מה שלא באופן וודאי יהיה גם אצלכם, אותו הדבר בעניין ההעדפות של רכבת שינה או ישיבה וכדו'. -
זמנים
מצד אחד ברכבת משועבדים לזמני הרכבת, יש "עוד טיסה להספיק", ופעמים רבות משך זמן הנסיעה מתארך באופן משמעותי בגלל שהרכבת מגיע הרבה לפני ההמראה, או יוצאת הרבה אחרי הנחיתה, המתנות בין רכבות, וכדו'
מצד שני, ברכבת פחות או יותר יודעים מתי עומדים להגיע (ברב המקרים היא מגיע בדקה המדויקת שהיא אמורה להגיע) ואין עיכובים של העצירות בתחנות דלק, פקקים ועומסי תנועה, (לא צריך לרדת מהרכבת להתרעננות, או בשביל להתפלל למשל, עושים את זה תוך כדי נסיעה.)- הרכבות באוקראינה יותר מדויקות מאשר בהונגריה למשל - שם יש יותר עיכובים, מצד שני יכול גם לקרות שהרכבת מקדימה את יציאתה במספר דקות.
נקודה זו היא בעיקר בנסיעה עם קבוצות גדולות, שאז כל עצירה לוקחת יותר זמן, וצריך יותר פעמים לעצור.
חשוב להדגיש: תמיד (גם ברכבת) יכולים להיות הפתעות ועיכובים בלתי צפויים!!!- מעבר הגבול ברכבת
כאשר עוברים את הגבול ברכבת, מעבר הגבול והחתמת הדרכונים מבוצעים (בחלק מהקווים) על הרכבת, ולפעמים גם תוך כדי נסיעה.
זה יותר נח, ובעיקר הרבה יותר מהר.
והכי חשוב יודעים מראש כמה זמן זה יקח (רואים בתוכנית הנסיעה כמה זמן הרכבת עוצרת בגבול).
בפרט כשיש עומסים בגבול (כמו שנה שעברה במוצאי ראש השנה), ברכבת ממשיכים לעבור במהירות.
בגלל שלתחנת הרכבת מאומן לא מגיעים כמעט רכבות שנוסעות נסיעות ארוכות, ובדרך כלל תחנת המוצא היא לא בשדה התעופה, הדרך מתחלקת ל3 חלקים:
מהשדה תעופה עד הרכבת - בסמוך לגבול.
הרכבת - לפעמים כולל מעבר הגבול, לא תמיד.
מהרכבת לאומן.
יש לציין, שכיום אפשר כמעט מכל מקום להגיע עם הרכבת, רק שיש מקומות שזה יותר נח ויש מקומות שפחות -
-
שימו לב שאי אפשר לשנות את שם הנוסע לאחר קניית כרטיס דרך האתר (טעויות כתיב עד 3 אותיות)
ולפחות על פי מה שהם כותבים בצא'ט-בוט נראה שצריך השם על הכרטיס יהיה כמו שמופיע בדרכון.
בתקופה האחרונה הם אף הודיעו כי החלו לאכוף ולבדוק את התאמת שם הנוסע לדרכון ולא מומלץ לקחת סיכונים בענין -
התמצאות ברכבות:
לדעת להסתדר:
הרכבת לא מומלצת לנסיעה למי שלא יודע להסתדר (או קבוצה שלמה שלא יודעת איך להסתדר), מי שיודע להסתדר, עם קצת הכנה יוכל לנסוע ברכבת. זה בהחלט לא מסובך.
(מי שנסע פעם עם מישהו אחר יידע יותר טוב איך להתכונן לנסיעה לבד)בדיוק כמו שבשדה תעופה רוב האנשים מסתדרים גם בלי לדעת את שפת המקום, בגלל שהם מכירים את ה"הלוך ילך" בשדה, כך גם ברכבת, אם יודעים מה קורה ולאיפה צריך לגשת, עם קצת חוש של להסתדר, אפשר להסתדר! רק שצריך לדעת לקראת מה הולכים, ולדעת שיכולים להסתדר, ולא חלילה להיתקע...
אם תוכלו לברר אצל חברים וכד' שכבר נסעו ברכבת על הנסיעה ברכבת, וסגנון מערכת הרכבות, זה יביא אותכם יותר מוכנים לנסיעה.נסיעה בקבוצות:
מומלץ מאד לנסוע בקבוצות, אך יש הרבה שנוסעים גם לבד.
מומלץ לנסוע עם לפחות אחד בקבוצה שיודע להסתדר בדרכים (לדוג' יודע אוקראינית, יודע לקרא בשפות שונות, וכדו', והעיקר שבסופו של דבר יודע להסתדר ולמצוא את הדרכים) ויודע להסתדר בשטח.
הפקידים ברכבת בדרך כלל לא מבינים אנגלית, בכל זאת תוכלו להשתמש באנגלית בשביל לשאול אנשים בתחנות וכדו'.קניית כרטיסים:
אופן קניית הכרטיסים משתנה ממדינה למדינה ולפעמים גם מקו לקו.
בדרך כלל ניתן לקנות כרטיסים בתחנה על בסיס מקום פנוי
ברכבות באוקראינה ברוב הקווים ההזמנה באתר נפתחת לרוב כ20 יום לפני הנסיעה
למידע נוסף על גישה לאתר האוקראיני מישראל ראו כאןלפני הנסיעה:
מומלץ מאד לדעת לפני ההגעה לתחנת הרכבת את הפרטים המדויקים, שעת היציאה (ואם אפשר גם שעת הכניסה לתחנה), היעד שלכם (לאיזה עיר הרכבת מגיע, איפה אתם יורדים ממנה), עיר המוצא של הרכבת ועיר היעד (מאיפה לאיפה הרכבת נוסעת), מספר הקו. כל דבר מזה יעזור לכם.
כמה שיותר תבררו מהבית, כך יוריד לכם לחץ מיותר בדרך.
הדבר האחרון שאפשר להמליץ עליו הוא להשאיר את הבירורים ופרטי המידע לדרך!
מספר הרציף לא כתוב על הכרטיס, אפשר לשאול בקאסע, במודיעין, או סתם אנשים, ובהרבה תחנות יש מסכים עם שמות הרכבות והרציפים.
המעבר מרציף לרציף הוא או בגשר או במנהרה, לפעמים זה רחוק מבנין התחנה, יש תחנות (בדרך כלל בגבולות המדינה או תחנות קטנות) שהמעבר בהם מרציף לרציף הוא על פסי הרכבת (יש כעין "מעבר חציה" מקוביות בטון) יש לשים לב לחצות בזהירות ובבטחה.
בנסיעות בינלאומיות יש לזכור לברר את שעת המדינה בה אתם נמצאים ולקחת בחשבון ששעת היציאה/הגעה היא תמיד לפי שעון המדינה המקומי!
(באוקראינה השעון זהה לזה שבישראל, בהונגריה ופולין השעה שונה בשעה אחת, וכו')הגעה לרכבת:
מומלץ להגיע לתחנה שעה לפני הנסיעה, ולצאת לרציף 20 דקות לפני הנסיעה.
(כמובן שעד שעת היציאה המצויינת בכרטיס עדיין לא אחרתם!)
לרכבות באוקראינה ניתן לעלות רק עם כרטיס, בו יש מושב שמור - או בהזמנה מראש באינטרנט או בתחנה על בסיס מקום פנוי בלבד.
יש לשים לב שזמן הנסיעה המופיע בכרטיס, הוא הזמן בו הרכבת עוזבת את הרציף, הרכבת מגיע בין 35 ל3 דק' לפני זה (משנה איפה).
בדרך כלל הרכבת מגיע בזמן, קורה שהיא מאחרת או מקדימה!העליה לרכבת היא רק לקרון שלכם! אין אפשרות לעלות לקרון אחר! מספר הקרון ומספר הרכבת מופיעים על דף מודפס בחלון הראשון בקרון.
לפני העליה לרכבת תדרשו למסור את הכרטיסים לידי האחראי בקרון שלכם (אם אתם רוצים להיעזר אח"כ עם פרטי הכרטיס וכדו' מומלץ להדפיס מראש 2 עותקים).
ברוב קווי הרכבת צריכים להדפיס את הכרטיס האלקטרוני על דף נייר בגודל A4.
לפי החוק האוקראיני נסיעה עם כרטיס עם שם אחר (למעט "שגיאות כתיב סבירות") נחשבת כנסיעה ללא כרטיס נסיעה ואפשר לקבל קנס ובמקרה סירוב לתשלום מורידים מהרכבת - אך בפועל אין אכיפה על זה כמעט!
לכן, אם זה אפשרי כדאי לדייק בשם שכותבים בכרטיס, אבל אפשר גם לנסוע בכרטיס על שם אחר, במקרה כזה כדאי לדעת את השם הכתוב על הכרטיס.
לא שמענו על מקרים שבדקו שמות (וחסידי ברסלב רבים קונים אחד מהשני כרטיסים או סתם כך לא מדייקים בשמות), גם אם יבדקו את זה פעם (אחד שיחפש לעשות צרות וכדו') במקרה הגרוע מדובר בקנס בסכום עלות הנסיעה. כמובן שאף פעם לא כדאי להסתבך, בפרט שאפשר בדר"כ בקלות לכתוב את השם הנכון)
עריכה: בתקופה האחרונה האוקראינים הודיעו שהחלו לאכוף את זה ביתר שאת, לכן ההמלצה היא שלא לקחת סיכונים בנושא ולהשתדל שהשם בכרטיס יהיה זהה לזה שבדרכון!- הוספה לאחר ראש השנה תשפ"ד:
השנה היו מקרים שהאוקראינים בדקו שמות בכרטיסי הרכבת של אנ"ש, בעיקר ברכבות מפולין.
עליה עם מזוודות - מותר מזוודה אחת ותיקים שקיות וכדו' שנכנסים בקלות לחדר בו נמצאים (בחלוקה בין 4 אנשים) ועובר בקלות וללא בלאגן בפרוזדור הקרון. (ברכבות שינה, ברכבות ישיבה העיקרון זהה, לא שמענו על אכיפה ברכבות ישיבה)
ברכבת עצמה:
מומלץ להביא ארוחות (לא לשכוח שזה נסיעות ארוכות) ומים לשתייה, לא תמיד אפשר לקנות ברכבת.
מים חמים יש בכל קרון בתחילת הקרון (מול חדר השומר, חבית), תה וקפה זמינים בתשלום 10 גריבנה.
בכל קרון יש אחראי שבודק את הכרטיסים, שומר על הסדר, וכו' , אפשר לבקש ממנו להעיר אתכם בהתקרבכם לתחנה בה אתם צריכים לרדת, (בדרך כלל הוא מזרז לפני התחנה גם בלי שמבקשים), גם אפשר לקנות אצלו שתיה (לפי זמינות במלאי).
לא תמיד זמין במלאי, גם כשיש זה עולה פי כמה מבתחנה או בחנות סמוכהמחלקות:
מחלקות שינה:
מתחלק ל3 מחלקות, ראשונה ושניה מתאימים ליהודי חרדי. שלישית (ללא דלתות) זוהי מחלקה מסוכנת מבחינה גשמית ורוחנית ואסור לקנות שם מיטה.קניית קרון שלם במחלקה השלישית הפחות נוחה יכול להיות פתרון לקבוצות גדולות, קניית חלק מהקרון ואפי' חלק גדול הוא דבר בעייתי ביותר.
במחלקות שינה עם מיטות בחדרים חובה להזמין את כל המיטות בחדר (2 או 4) משום יחוד (שלא יזמינו גוים מיטות בחדר.)
אם אין חדרים ריקים, תנסו להסתדר באופנים אחרות, רכבות עם החלפה או יותר מאוחרות וכו', (ישנה אופציה שאינה מומלצת, והיא- לקנות 4 כרטיסים (במחלקה שניה) באותו קרון אבל לא באותו חדר ולנסות לבקש מהגוים להחליף, מה שלא בטוח שתצליחו בלי לעורר רעש ובלגן) או שתשהו מחוץ לחדר (בסוף הקרון וכדו'). (להיזהר לא למשוך תשומת לב בכזה מצב). אם אתם מסתדרים באוקראינית תוכלו במצב כזה לבקש מהשומר בקרון שיגיד לכם מתי מתפנה חדר (להסביר לו על רצון לפרטיות, להיות יחד עם המשפחה, וכדו') הרבה פעמים הוא יעזור בכזה מצב. (כמובן שזה רק במצב שנתקעו ככה ולא לכתחילה, לא בטוח שיסכימו להחליף וכו').
לא מומלץ להזמין את החדר בצד ימין ליד השירותים יש שם רעש מהשירותים - בצד שמאל זה פחות נורא
אם רוצים להביא מישהו חמישי בחדר אחד (ילד וכדו') (צפוף מאד) חובה לקנות עבורו כרטיס בודד אפשר גם בחדר אחר.
תעריף נוער מוזל הוא רק עד גיל 14!
ההבדל בין המחלקות:
יש לפעמים שקרונות בסוף הרכבת שהם אותו דבר נקראים B או "אקונום" והם יותר זולים, גם אז יש לבדוק אם מדובר במחלקה שניה (שזה בסדר) או שלישית (שאסור לנסוע עם זה).
מחלקות ישיבה:
יש הרבה סוגי קרונות ישיבה, ולא דומה אחד לשני.
יש מחלקות ישיבה עם תאים של 2-6 כסאות בתא, ויש רכבות צפופות של 150 כסאות בקרון, יש גם של 80 או 60 כסאות בקרון.
כשקונים כרטיס במחלקת ישיבה יש לשים לב לדברים האלה, ולחשוב על מה רוצים, אפשר גם לקנות כרטיס (בחלק מסוגי הרכבות) ליד שולחן (בדרך כלל יש כמה כאלה מקומות בכל קרון) שזה יותר נח, בפרט אם זה קבוצה שתופסים את כל המקומות מסביב השולחן, או כרטיס בצד הקרון או ליד שטח ריק למזודות שיש בחלק מהרכבות גם יהיה נח יותר.
יש גם לשים לב להבדל בין הרכבות הנוחות יותר לרכבות הפרבריות, או האיטיות שעוצרות בכל תחנה בדרך.
לפעמים רכבות ישיבה מהירות ונוחות. (יש אומרים שאף יותר מרכבות השינה, ויש להיפך).
הסבר ברור יותר על מחלקות הישיבה:
ברכבות הישיבה המהירות (לא הרכבות הפרבריות, שם הם כמובן רכבות ישיבה) יש כמה וכמה סוגי רכבות:
הרכבות הקלאסיות הם עם ספסלים של 2/3 מקומות ב2 צידי הקרון, מחלקה ראשונה מרווחת יותר עם כ60 כסאות בקרון ומחלקה שניה עם כ80 כסאות בקרון.
בצידי הקרונות יש בדרך כלל שולחן בין הכסאות (בדרך כלל יותר נח לתפוס את זה, אם אתם לבד כנראה יותר נח לא לשבת ליד שולחן משותף עם גוים), יש קרונות עם מקום למזוודות וכדו', - מה שיוצר יותר מקום בקרון (שאז לפעמים יש מחלקה שניה עם 50 כסאות בלבד בקרון).
יש רכבות פחות מצויות שהקרון מחולק לתאים - כמו בקרון שינה, עם 4 כסאות ושולחן בתא במחלקה ראשונה ו6 כסאות ושולחן בתא במחלקה שניה, בכל קרון יש גם כמה תאים עם ספסל אחד בלבד (2 או 3 כסאות בלבד), רכבות אלה יקרות יותר מרכבות שינה רגילות, אבל גם נוחות מאד (יחסי לרכבות ישיבה), עם יותר פרטיות, וכו'.
יש עוד סוג של רכבת, שגם פחות מצויה. (וזה לא רכבת פרברית) עם 150 כסאות בקרון, בספסלים של 5 ויותר, זה מאד זל, והנוחות בהתאם...
בדרך כלל רכבות ישיבה (אם אין בהם גם קרונות שינה) נוסעות מהר יותר מרכבות שינה, המהירות תלויה גם במספר התחנות ועוד דברים כך שלא תמיד רכבת מהירה יותר בתוצאה הסופית גם תגיע מהר יותר ליעד.תפילה:
חשוב לציין שיש הבדל גדול בין מתי שהכל מתנהל לפי התוכנית, (ובורב המקרים זה ככה). לבין מצבים פחות רצויים (שגם אם זה עשירית האחוז, אף אחד לא רוצה שזה יהיה בדיוק אצלו...)
יש מצבים יותר מסובכים, שה' יעזור שלא יתרחשו אצל אף יהודי, החל מאיחור רכבת, חוסר הבנה באיזה רציף לחכות, עיכוב רכבת, שינויים מוזרים בהסדרי התחנות, ועד לתופעות טבע, השלכות המלחמה או ביטול קווים.
ובמצבים האלה, יהיה יותר קשה להסתדר!
אפשר ללמוד זאת גם מטיסות, גם שם לפעמים יש איחורים, בלבול בין טרמינלים שונים, עיכובים בטיסות לפעמים של לילה שלם ויותר (מה שלא שמענו ברכבת), סערה פתאומית או שביתה אצל עובדי הנמל.
לכן,ההחלטה של כל אחד לנסוע ברכבת היא החלטה אישית שלו, ועליו לבדוק זאת בעצמו, ולקחת אחריות בעצמו.
פה במדריכים רק הבאנו את המידע הנחוץ והמועיל למי שרוצה לעשות את זה.
וכמו בכל דבר, לפני הנסיעה להתפלל שהכל יילך כשורה ולהינצל מכל עיכוב וצער בדרך.עליה בכל תחנה
באוקראינה אפשר לעלות ולרדת לרכבת בכל תחנה במסלול (שהכרטיס שלכם כולל תחנה זו).
לדוג', אם הרכבת שלכם שעה אחרי צופ עוברת במונקאץ', ובסוף החלטתם להתפלל על קברו של המנחת אלעזר, או שעברתם את הגבול לבד ואתם רוצים לתפוס את הרכבת בלבוב.
או בחזור אם החלטתם לנסוע למזיבוז ולעלות לרכבת בחמלינצקי, וכו'. זה אפשרי.
כמובן לבדוק שאכן הרכבת עוצרת בתחנה הרצויה, ואת השעה בה היא עוצרת.קידוש ה' ואחריות:
כאן המקום גם לבקש בקשה (שיכול מאד להיות שהיא מיותרת) בשם כל היהודים המשתמשים במערך הרכבות במזרח אירופה.
ב"ה היחס ליהודים כיום ברכבת הוא יחס מכבד! לא שמענו על הצקות או גילויי אנטישמיות, אפי' על הקפדת יתר על כללי הרכבת לא שמענו, ולהיפך, כן שמענו על ויתורים וכו'.
וזה אחריות של כל אחד ואחד לעשות השתדלות לשמר את היחס הזה!
חוץ מהזהירות שלא לגרום חלילה לחילול ה', שלא לגרום חלילה שיאמרו הגוים - ראו איך יהודים מתנהגים...
יש גם את האחריות על כך שהנוסעים אחריכם ברכבת לא יתקלו חלילה במצבורי קשיים...
להתנהג בכבוד, לא לגנוב חלילה פרוטה (לא בטריקים לקנות כרטיס זול יותר, ולא באופנים אחרים...) (סליחה על זה שאני חושב שאולי צריך לכתוב את זה) לשמור על כללי הרכבת, ועל הנוחות של שאר הנוסעים (והפקידים), לשמור על השקט בשעות השינה, ובאופן כללי לא למשוך מידי הרבה עיניים, לא לעשות רעש "מצב" ובאלגן (למה תתראו...).
ומותר גם לוותר לפעמים על מה שמגיע לכם, לטובת הכלל.
(יש לציין שהיחס המכבד מעיד גם על כך שזה נשמר פחות או יותר על ידי הנוסעים משלנו, הבקשה היא להמשיך את זה הלאה.)חוקי הרכבת
-
עישון ברכבת
ברכבת חל איסור לעשן, לאחרונה פורסם גם על אכיפה בנושא.
יש מקום בין הקרונות בו האכיפה חלשה יותר, גם שם תגברו את האכיפה לאחרונה, (גם האכיפה החלשה יותר היא עם דלת סגורה לכיוון הקרון מ2 הצדדים). -
שעות מנוחה
ברכבות השינה חשוב מאד לשמור על השקט בשעות הלילה המיועדות לשינה, יש מקומות שמאד מחמירים בזה. -
תיקים ומזוודות
מותר להעלות לרכבת מזודה אחת ותיקים ושקיות באופן שנכנסים בקלות וללא בלאגן בפרוזדור הקרון ובחדר בו נמצאים (יחד עם חפצי ה3 האחרים).
בפועל אף אחד לא בודק את המזודות כמו בטיסה... אבל בהחלט צריך להקפיד שהתיקים יכנסו בקלות וללא בלאגן במעבר בפרוזדור (בעליה לרכבת) ובחדר (בשהיה ברכבת). -
יש לציין שכללים אלה הם בעיקר בנוגע לרכבת האוקראינית, אבל רוב הדברים נכונים גם בנוגע לרכבות ההונגריות, פולניות, אוסטריות, וכו', כמובן שיתכנו שינויים.
- הוספה לאחר ראש השנה תשפ"ד:
-
שירותים חינם של "Ukrzaliznytsia", אשר הנוסעים אינם יודעים עליהם
• לנוסעים שרכשו כרטיסי נייר או כרטיסים אלקטרוניים יש את הזכות המלאה להשתמש בחינם בשירותים בתחנות הרכבת ובתחנות שדרכן עוברת הרכבת. יצוין כי שירותים בתשלום או חדרי המתנה בתשלום עם שירותי נוחות משופרים יכולים לעבוד רק אם לתחנה או לתחנת הרכבת יש מקבילים בחינם.
סעיף 36 לנוהל שירות אזרחים בתחבורה רכבת קובע: אסור לפתוח שירותים בתשלום במקום בחינם. כמו כן, אסור להרחיב את שטח חדר ההמתנה בתשלום, אם הדבר יפגע בנוחות הנוסעים הנמצאים בתחנת הרכבת או בתחנה.
(פרט חשוב מאד, משום שבתחנות רבות זה בתשלום, לפי זה בהצגת כרטיס נסיעה זה בחינם, כמובן שלא כדאי להתמקח ולגרום לחילול ה' בשביל כמה גריבנה, אבל במקרה של דרישת תשלום כדאי לנסות להציג כרטיס נסיעה).• לכל נוסע יש זכות לבקש מהקונצרן לקבל מים רותחים בחינם במידת הצורך. על פי החוק חלה חובה על המוביל לספק לנוסעים מי שתייה (סעיף 6-1 לנוהל שירות אזרחים בתחבורה רכבת).
(קיים חבית מים רותחים בכל קרון בתחילתו - מול חדר הקונצרן - ברכבות שינה)• לכל נוסע יש את הזכות להשתמש ללא תשלום במקרר ובמיקרוגל , הנמצאים בתא המנצח.
• כל נוסע הזקוק לתרופות יכול לגשת לערכת עזרה ראשונה בחינם, הנשמרת בדרך כלל על ידי המנצח.
• אם נוסע חושש מגבהים או חש אי נוחות על המיטה העליונה, יש לו זכות לקבל חגורות בטיחות מיוחדות ללא תשלום.
• בכללי הסעת אזרחים בהובלת רכבת, מצוין כי לנוסע יש זכות שלא לקפל מצעים לאחר השימוש. סעיף 63 לנוהל שירות אזרחים ברכבת קובע: מסירת מצעים למקום השינה וקיפולם 30 דקות לפני ההגעה ליעד היא מחובתו של המנצח.
• לכל נוסע שעבר, מכל סיבה שהיא, את תחנתו , הזכות לחזור ללא תשלום. לשם כך, עליך ליצור קשר עם מוביל הרכבת ולהציג את הכרטיס שלך. לאחר מכן ייערך מעשה מתאים להארכת תוקף הכרטיס, שבזכותו יוכל הנוסע להגיע ללא תשלום ליעד הסופי המצוין בכרטיסו.
(לכאורה בשביל זה צריך לדעת להסביר באוקראינית ולגשת לקאסע או למודיעין, מומלץ יותר לרדת בתחנה הנכונה...)• אם התא מצויד במיזוג אוויר, אך התברר שהוא תקול, לכל נוסע, לאחר הודעה מראש למוביל, יש זכות לעבור לרכב עם מיזוג אוויר תקין, בתנאי שיהיו בו מושבים פנויים.
• הנוסעים אינם מחויבים לחלוק את המדפים עם אף אחד, משום שזכות השימוש בתא התחתון למטען יד היא של הנוסע הנוסע על המדף התחתון, והעליון לנוסע הנוסע במדף העליון.
האם מבוטחים חייהם של נוסעים המשתמשים בשירותי "אוקרזליזניצה"?
• שירותי חברת הביטוח כלולים במחיר כל כרטיס. לכן, אם נוסע נפגע במהלך הנסיעה, יש לו זכות לקבל פיצויים. לשם כך יש צורך לערוך דוח תאונה, לשמור את הכרטיס ולפנות לחברת הביטוח שאנשי הקשר שלה מצוינים בכרטיס.
-
שימו לב:
התורה חסה על ממונם של ישראל
הנחת ילד ברכבת האוקראינית (בחלק מהקווים עד גיל 14!)
בעת בחירת הכרטיס יש לבחור כרטיס לילד (ואז תדרשו להזין תאריך לידה)
כמו כן במידה ואתם רוצים לקנות כרטיס בחדר רק כדי לתפוס את כל החדר
עשו זאת באמצעות כרטיס "כביכול" לילד, על מנת לשלם מחיר מופחת
(במקרה כזה לא תוכלו למכור לאחמ"כ את הכרטיס לאדם אחר)
ההנחה לילד היא החל מכ%18 ולעיתים אף כ%30 ממחיר הכרטיס
(אין הבדל בגיל הילד) -
-
שימו לב באירופה, כמו בכל העולם, יש הרבה ערים עם שם זהה!
כמה דוגמאות:
ungheni במולדובה.
אונגני
בלה צ'רקוו (בילה צרקווה) באוקראינה
2 ערים באוקראינה "בילה צרקווה"
קישינב ברומניה (שם דומה).
קישינב קריס ברומניה
יש לפחות 3 ערים באוקראינה עם השם ואפניארקה או ואפניארקי.
ויש עוד הרבה כאלה דוגמאות.
לכן, צריך לבדוק כל פעם (במסלול חדש ולא מוכר) שזה אכן העיר אליה התכוונתם. -
אין צורך בהדפסה של כרטיסי רכבת ומתקבלים כרטיסים על המסך:
- (החרגות לרכבת להונגריה ואוסטריה)
✅ אנחנו כבר מאשרים להחזיק את המסמכים הדרושים בנייד שלנו. כרטיסי רכבת אלקטרוניים הם אפילו טוב יותר.
אין צורך להדפיס או להחליף אותם במשרד הכרטיסים לטיסות פנים.
❗️אבל טיסות בינלאומיות לאוסטריה והונגריה הן חריגות.
🤝 תנועת רכבות בינלאומית למדינות אלו מתבצעת בשותפות עם מפעילי רכבות הונגריה ואוסטרית. יש להם כללים משלהם: ולכן שם יש להדפיס את הכרטיס.
🤔 למה זה שונה?
-קרונות RIC אוקראינים (רכבת ישירה מס' 749 קייב - וינה) או רכבת הונגרית (מס' 146 צ'ופ - וינה) מבצעות תנועת מעבר. במהלך הנסיעה יכולים נציגי חברות הרכבת לבדוק מסמכי נסיעה, לסמן עליהם סימנים מתאימים, לרשום נתונים סטטיסטיים ודיווחים. העלות מתחלקת בין מסילות הברזל של המדינות ביחס למספר הקילומטרים שעברו הנוסעים בשטחה של מדינה כזו או אחרת, ולכן בדיקת הכרטיסים היא מרכיב של בקרה הדדית.
☝️ מה אנחנו עושים? 📲 לכל הנוסעים שרכשו כרטיס באפליקציית UZ להונגריה או אוסטריה, אנו שולחים הודעה מוקפצת עדינה על הצורך בהדפסת הכרטיס החדש שנרכש. טופס הכרטיס עצמו מכיל גם מידע מסומן לגבי הצורך בהדפסת כרטיס אלקטרוני.
👀 אם הנוסע מסיבה כלשהי לא עמד בדרישה זו, עלולים להיווצר מצבים לא נעימים. בפרט, מפעילי רכבת של מדינות שכנות רשאים לדרוש תשלום עבור תנועת מעבר. היזהר, בדוק את מסמכי הנסיעה שלך. אם יש לכם ספק, התקשרו למוקד הקשר 📞 0800503111 -
-
-
-
-
@נחמן-העמקן כתב במדריך מקיף לנסיעה ברכבת:
שימו לב:
התורה חסה על ממונם של ישראל
הנחת ילד ברכבת האוקראינית (בחלק מהקווים עד גיל 14!)הנחות לילדים ברכבת האוקראינית:
נסיעות בחינם עבור ילדים ללא מקום נפרד:
באוקראינה - עד גיל 5 כולל
לפולין והחזרה - עד גיל 3 כולל
למולדובה והחזרה: עד גיל 4 כולל
לסלובקיה, אוסטריה, הונגריה והחזרה: עד גיל 5 כולל
עבור ילדים מבוגרים יותר, יש הנחות על הנסיעות לפי כללים מסוימים:באוקראינה עבור ילדים בגילאי 6 עד 13 כולל - הנחה של 25% מעלות הכרטיס הכללית.
לפולין והחזרה עבור ילדים בגילאי 4 עד 11 כולל - הנחה של 50% מעלות הכרטיס. אין הנחה על עלות המיטה.
למולדובה והחזרה עבור ילדים בגילאי 5 עד 9 כולל - הנחה של 62-64% מהעלות הכללית של הכרטיס.
לסלובקיה, אוסטריה, הונגריה והחזרה עבור ילדים בגילאי 6 עד 15 כולל - הנחה של 50% מעלות הכרטיס. אין הנחה על עלות המיטה.
על כרטיס מקום נפרד עבור ילדים צעירים יחולו אותן הנחות.שימו לב שהעלות הכוללת של הכרטיס לכל קרון מורכבת מעלות הכרטיס, עלות המיטה, עמלה, דמי ביטוח ומס.